Μπορεί να σας φανεί παράξενο, αλλά τους παρακάτω ορισμούς τους θυμάμαι από το σχολείο! Έψαξα στο διαδίκτυο να τους επιβεβαιώσω, ή να τους διορθώσω, δε βρήκα τίποτε και αποφάσισα να του γράψω όπως τους θυμάμαι.
ΠΡΟΣΟΧΗ = Είναι η στροφή του νου προς ερέθισμά τι και η προετοιμασία του όλου ψυχοσωματικού οργανισμού προς αντιμετώπιση του αντικείμενου εξ ου το ερέθισμα προέρχεται.
ΠΡΟΣΕΧΩ = στρέφω την προσοχή μου, αφοσιώνομαι, παρατηρώ. (Αυτό το βρήκα στο ΛΕΞΙΚΟ ΕΝΝΟΙΩΝ του Αργ. Ματακιά).
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ= Είναι η διαρκής προσοχή διεγειρόμενη υπό ευαρέστου τινός συναισθήματος προς ικανοποίηση ανάγκης τινός του ανθρώπου.
[Φαίνεται ότι εκείνη την περίοδο 1964,65,66 κάποιος από τους καθηγητές μας στο 4ο Γυμνάσιο Αρρένων (ο κ. Παπαδημητρίου Ν.) είχε βρει το κουμπί μου. Φαίνεται ότι και ο μαθητής του 13,5 με 14 μπορούσε να μάθει απλά ήθελε και αυτός το ερέθισμά του το κίνητρό του, ήθελε το «Γερμανό του». Από τότε αποφάσισα ότι αν γινόμουν ποτέ δάσκαλος (τότε δεν περνούσε από το μυαλό μου, με 14 γενικό;) θα έπρεπε πρώτα να ψάξω να βρω το κουμπί του μαθητή μου και μετά να του δώσω ό,τι θα είχα. Μεγάλα λόγια! Τώρα που βρίσκομαι από την άλλη μεριά κάνω την αυτοκριτική μου.
Άραγε έψαξα όσο μπορούσα για τον καθένα από τις τόσες εκατοντάδες μαθητές μου στα 37 χρόνια υπηρεσίας ή μέσα στο πλήθος έγινα ένας από τους πολλούς; Αυτό ειλικρινά δεν το ξέρω.
Το θεωρώ αδύνατο να έψαξα με όλες μου τις δυνάμεις για τον καθένα.
Αν όμως έστω και ένας, ήταν «όπως εγώ» στο σχολείο –δύσκολος- και επειδή ήταν δύσκολος τον άφησα και ασχολήθηκα με τους πολλούς και εύκολους ! τότε σε τι θα διαφέρω από τους δασκάλους που απλά λένε ό,τι έχουν να πουν χωρίς να τους ενδιαφέρει πόσοι και ποιοι το κατάλαβαν. Σε τι θα διαφέρω από τους δασκάλους που έγιναν δάσκαλοι απλά για να κερδίζουν το ψωμί τους; Σε τι θα διαφέρω από τους Θεολόγους που έγιναν Θεολόγοι απλά για να γίνουν Δημόσιοι υπάλληλοι και η εν γένει τους εικόνα και ο τρόπος ζωής τους δεν έχει καμία σχέση με αυτό που θέλουν να περάσουν στο παιδί; Υπάρχουν «ένα κάρο» παραδείγματα τα οποία αφήνω στον καθένα σας να φέρει στο μυαλό του τα ανάλογα.
Εδώ θα γράψω και το μότο που ξεκόλλησα από τις σπουδές μου στη Αγγλία. “The stance of a teacher must be in the sense of a resting place rather than a stopping place”. Με λίγα λόγια ο Δάσκαλος θα πρέπει συνεχώς να ψάχνει νέους τρόπους, νέες μεθόδους, νέα τεχνάσματα για να γίνουν κατανοητά αυτά που λέει και στον τελευταίο του μαθητή. Τι να τον κάνω το σπουδαγμένο με τα μεταπτυχιακά του και τα ντοκτορά του αν δεν δίνει δεκάρα για το πόσοι και ποιοι κατάλαβαν αυτά τα σοφά που τους είπε;
Δεν μας κάνεις κύριε πάνσοφε, πήγαινε να βρεις 5 -10 “ξουράφια” που θα σε καταλαβαίνουν χωρίς καν να ανοίξεις το στόμα σου, σε αυτούς μπορεί να είσαι ο κατάλληλος όμως στην καθημερινή μας ζωή, στα σχολεία μας και στα στάδιά μας δεν θα βρεις μόνο τέτοιο ανθρώπινο δυναμικό. Στην καθημερινότητα θα πρέπει να σε απασχολεί το πώς θα δώσεις και στον τελευταίο μαθητή να καταλάβει «τι θέλει να πει ο ποιητής». Αν δεν το έχεις στο μυαλό σου θα ξεφύγεις, όπως ξεφύγαμε όλοι μας σε πολλές περιπτώσεις αν και ξεκινήσαμε με αυτό στο μυαλό μας. Αν έστω τη μόνη φορά που ξεφύγαμε την πλήρωσε ο Γιωργάκης ή ο Κωστάκης! αυτοί δεν μετράνε γιατί είναι λίγοι;
Όχι κύριε «Αχώνευτε» και αυτοί μετράνε και σε αυτούς δεν διέφερες από τον αδιάφορο δάσκαλο, αυτοί δεν θα έχουν να θυμούνται τίποτε από εσένα, όπως δεν θυμάμαι εγώ τίποτε από όσους με μια ματιά με είχαν διαγράψει γιατί δεν διάβαζα. Όταν όμως ο κάποιος βρήκε το κουμπί μου … ακόμη θυμάμαι από έξω ορισμούς μέχρι και λατινικά κείμενα, τα οποία για ένα μαθητή που δεν διάβαζε είναι ξεχωριστά. Αλλά είπαμε, να βρούμε το κουμπί του καθενός μας ….
Βέβαια αν διαπιστώσουμε ότι έχουμε «υλικό» δύο ταχυτήτων θα πρέπει και πάλι να μας απασχολήσει. Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε ο καθένας να ακολουθεί το «ρεύμα του» και να μην μποτιλιάρεται πίσω από έναν πολύ αργό οδηγό. Άλλο ένα πρέπον τέχνασμα του σωστού δάσκαλου για να αποδίδει τα του «Καίσαρος τω Καίσαρι …»
Ω! πόσο εύκολο είναι αν ασχολούμαστε μόνο με τους μελετηρούς, μόνο με τα «τσακαλάκια», μόνο με τους αετούς, που ό,τι και να τους δείξεις ό,τι και να τους πεις το πιάνουν αμέσως!
Οι άλλοι;
Πολύ εισαγωγή μας κάνεις κ. «Αχώνευτε», πού θέλεις να το πας;
Η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΣΤΑ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΤΙΒΟΥ
Όσο καλός και άψογος να είσαι δεν μπορείς να διδάξεις σε ανομοιογενές γκρουπ τα ίδια πράγματα. Δεν μπορείς σε μαθητές που δεν ξέρουν την πρόσθεση και την αφαίρεση να διδάξεις ανώτερα μαθηματικά. Όχι ότι δεν μπορούν να τη μάθουν μπορούν και παραμπορούν αλλά είναι μικροί, είναι καινούριοι ή δεν έχουν επαφή με το αντικείμενο για πολύ χρόνο.
Για να το μεταφέρω στο αντικείμενό μας, δεν μπορείς να μυήσεις π.χ. στο άλμα επί κοντώ παιδιά που δεν έχουν μάθει τα βασικά και απαραίτητα «τα προαπαιτούμενα». Δεν μπορείς να έχεις την προσδοκία ότι το παιδί που δεν έμαθε να ελέγχει τα μέλη του στο δρόμο, που δεν έμαθε ακόμη να τρέχει σωστά, ότι θα τρέξει σωστά κρατώντας και το κοντάρι στα χέρια του!
Χαιρόμαστε αφάνταστα που καταφέραμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον αρκετών παιδιών για τα αγωνίσματα του στίβου. Όμως όλα τα παιδιά δεν είναι έτοιμα για να ασχοληθούν εξειδικευμένα και τεχνικά αγωνίσματα όπως με τα εμπόδια το ύψος και το επί κοντώ.
Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ
Κανένα παιδί δεν θα μπαίνει σε εξειδικευμένο γκρουπ πριν πάρει το Ο.Κ. από τους προπονητές των Ακαδημιών, πριν μάθει τα βασικά της ομάδας των αγωνισμάτων για τα οποία έχει τα προσόντα. Η μετακίνηση αθλητών από τις ακαδημίες στις εξειδικευμένες ομάδες αγωνισμάτων, δρόμοι, άλματα ρίψεις, σύνθετα, θα γίνονται κατόπιν εισήγησης των προπονητών των Ακαδημιών.
Κάθε τρεις μήνες θα προωθούνται από τις ακαδημίες τα παιδιά που δείχνουν ενδιαφέρον και έχουν φτάσει σε επίπεδο που να δικαιολογεί την μετακίνησή του σε εξειδικευμένη ομάδα.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΩΝ
Θα χρησιμοποιήσουμε το άλμα επί κοντώ ως παράδειγμα:
ΟΜΑΔΑ ΕΠΙ ΚΟΝΤΩ ΠΠ/Β και ΜΙΝΙ. Στην ομάδα αυτή θα ενταχθούν όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις. Τρέχουν σωστά, ξέρουν ορισμένες ασκήσεις στα όργανα και έχουν τη δύναμη (ηλικία) να εκτελούν ασκήσεις σε εξάρτηση κ.α.
ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΕΠΙ ΚΟΝΤΩ. Στην ομάδα αυτή θα ενταχθούν όσοι δείχνουν ότι έχουν τα στοιχεία του αγωνίσματος, όσοι το θελήσουν αλλά και όσοι θα τους προτείνουν οι προπονητές τους.
Με το ίδιο πνεύμα θα επανδρωθούν και τα άλλα γκρουπ των “ομάδων των αγωνισμάτων” και στη συνέχεια των ξεχωριστών αγωνισμάτων.